Kôolajipari logisztika
a csôvezetékek elôtti idôszakban
Magyarországon
A
szénhidrogén-szállítási
eszközök és módszerek fejlôdése szervesen kapcsolódik az olajipar fejlôdéséhez. Az
évtizedek során folyamatosan változott a különbözô
szénhidrogén-származékok iránti igény. Új termékek jelentek meg,amelyeknek a szállítása is új
módszereket igényelt. A
szénhidrogén-szállítási rendszerek kialakulásában az ország
földrajzi helyzete, valamint a történelmi, gazdasági, gazdaságpolitikai hatások is fontos szerepet játszottak.
A kezdetek (1865
–1918)
Kôolaj tartályos szállítása vasúton
Ennek a korszaknak az elejére esett a kôolaj-feldolgozás elsô célterméke,a petróleum elterjedése. A kezdetben külföldi eredetû, elsôsorban világításra használt termék göngyölegben szállítva került a
vásárlókhoz. Magyarországon 1865-tôl kezdve
létesültek kis petróleumfôzô üzemek, melyek
romániai és galíciai,késôbb pedig hazai
eredetû kôolajat dolgoztak fel. A késztermék nagyobb
részét hordókban,kisebb részét vasúti
tartálykocsikkal szállították a fogyasztókhoz. A
századfordulón már nagyüzemnek minôsülô
olajfeldolgozó üzemek létesültek. Pozsonyba és
Budapestre elsôsorban dunai uszályokkal, Fiumébe
tengeri hajókon érkezett a kôolaj. A
galíciai kôolajat vasúti tartálykocsikkal
szállították a finomítókba. A századforduló után már nagyobb
kapacitású finomító üzemek épültek. A
petróleum mellett – az automobilizmus megindulásával –
megjelent a benzin és a gázolaj. Mivel az igények
nem tették szükségessé a
szállítási technológia
fejlesztését, a kôolajipar gyors fejlôdését a
hozzá kapcsolódó logisztika nem követte .(A
kôolajszállítást hajókkal,vasúti tartálykocsikkal gazdaságosan
megoldották.) Ugyanez volt jellemzô a
késztermékek szállítására is.
A két
világháború között (1918 –1939)
Kôolajtermék hordóba töltése
Az I.világháborút lezáró békeszerzôdést követôen a nagy üzemek többsége és a kôolajlelôhelyek az elcsatolt országrészekben maradtak. Az új országhatáron belül csak két közepes nagyságú finomító és négy kisebb üzem maradt. A Duna mellett lévô csepeli és almásfüzitôi finomítók
uszályos kôolajellátásra épültek, a kisebb üzemek pedig
tartálykocsin kapták a kôolajat. Bár nyersanyag csak
külföldi forrásból állt rendelkezésre, a
finomítók száma és kapacitása folyamatosan növekedett. A késztermékek
szállításában némi
változást hozott az elsô tankautók megjelenése az
országban, ugyanakkor a korszerûtlen
úthálózat és az autók alacsony száma miatt a tankautós
szállítás részesedése alacsony volt. A
szállítások zömét vasúton és göngyölegben
bonyolították le.
Tankautós szállítás a
csôvezeték elôtti idôszakban
|